Wat een feest(dagen)! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Robin Bartels - WaarBenJij.nu Wat een feest(dagen)! - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

Wat een feest(dagen)!

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

02 April 2024 | Filipijnen, Bohol

We ontvluchtten de ramadan in Oman omdat het daar ook voor toeristen nogal streng is. Maar we vlogen naar Kuala Lumpur waar ze ook begonnen waren met vasten. Dat gold bepaald niet voor ons. Eindelijk waren we allebei weer opgeknapt dus we hebben flink genoten van al het lekkere eten in Kuala Lumpur. Gelukkig kwam de kamer hier met sportschool en zwembad zodat we ook nog een beetje gezond blijven. Maar we waren hier natuurlijk gekomen om een plan te maken. Het duurde even, want druk met zwemmen, sporten, eten en de bios. Maar we maakten een plan. En brachten het ook nog tot uitvoering. Eén voorwaarde om rekening mee te houden: even geen feestdagen zoals de ramadan en de drukte die dat met zich mee kan brengen. We kozen voor de Filipijnen, overwegend Christelijk dus aan de voorwaarde voldaan.

Of toch niet.. het bleek dat we precies tijdens de 'holy week' zouden aankomen. Oja Pasen.. 5 miljoen Manilianen ontvluchten de stad. Na een 'schortelwoensdag' (?) die nog wel oke was, volgenden een uitgestorven witte donderdag en goede vrijdag. De stad die bekend staat om zijn eindeloze verkeer was uitgestorven. Omdat er normaal zo veel verkeer is zijn er hier veel underpasses (tunnels zodat je makkelijk de straat kan oversteken), en zelfs bij al deze dingen stonden de roltrappen uit. Dat waren dus heel veel trappen voor ons in 37 graden. Google wees ons er nog even vrolijk op dat het kan aanvoelen als 43. Dat hebben we geweten haha. Sportschool hier dus niet per se nodig.

We dwaalden door de verlaten straten met af en toe een open MacDonald of Jollibee. Daar gingen we natuurlijk niet voor. Na ruim een uur lopen kwamen we bij een luxe hotel met een frans a la carte restaurant. Ze hadden een menu van € 100 p.p. Romée was voldoende hongerig om te gaan, maar Robin zag dit niet echt als een goede optie. Uiteindelijk eindigden we bij een saladebar. We spraken af dat we in ieder geval een taxi terug zouden nemen. Ook dat lukte niet. Dan maar weer lopen.

De volgende dag bezochten we de enige echte bezienswaardigheid van kakkerlakkerparadijs Manilla: Intramuros, de door de spanjaarden in 1571 aangelegde stadsmuren van het oude centrum met fort Santiago. Vooral veel armoede in de wijken rondom het fort (anders dan de wijk waar onze airbnb zit). Van het fort is weinig over na alle oorlogen. De oude kathedraal wordt overspoeld met mensen voor de paasvieringen. We willen graag nog even naar het national museum of natural history, maar ook dicht natuurlijk. Na een keer of honderd vragen om geld in vijf minuten houden we het voor gezien in deze buurt. Terug naar whitey paradise.

Na nog een poging om wat leven te ontdekken in de bekende uitgaansstraat van Manilla, waar enkel de vieze oude witte mannetjes zijn overbleven, houden we het voor gezien. Op naar Bohol! Zon, zee en strand we zijn er klaar voor! Een kamer met jacuzzi op het balkon (26 hele euro's per nacht, alles binnen budget) wacht op ons. Misschien zelfs wel met een Duveltje in de koelkast..

• 31 Maart 2024 - 11:57

Hendrika:

Een achtervolging van feest dagen met een uitgestorven Manilla. Ook weer bijzonder.

Wij hebben 28 jaar geleden de Filippijnen bezocht. Manilla. Bohol en Luzon. Toen zeer vriendelijke mensen en een geweldige natuur.

Dus dat wordt vast genieten. Dikke knuffel van ons.

• 31 Maart 2024 - 12:37

Wil:

Volgend jaar met Pasen bij je ouders aanschuiven, is veel gezelliger en vast veel heerlijk eten. Nu naar de zon, heerlijk hier nog niet gezien.

• 31 Maart 2024 - 13:46

Grietje :

Een uitgestorven Manila.. maak je dat ook nog eens mee. Fijn weer wat te lezen over jullie belevenissen. Lekker genieten [e-2763]️

• 01 April 2024 - 08:27

Margje Bartels :

Eerst ziek zijn en dan de feestdagenhorror....pakt het allemaal net wat anders uit. Wel jammer!

Maar niet getreurd hebben we gezien en gehoord, nu een paradijselijk plekje! Genieten!

• 01 April 2024 - 09:25

Carla:

Wat een verhaal weer! Wat jullie allemaal al meemaken tot nu toe....van onverwacht en minder leuk tot geweldig! In elk geval allemaal bijzonder en als ik nu jullie kamer met jacuzzi zie....mmmmm[e-1f44d]!

Veel plezier verder en ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag!

Veel liefs[e-1f618]

• 02 April 2024 - 14:16

Sabine:

Wederom heel leuk om jullie avonturen te lezen[e-1f60a]. Geniet lekker samen!