This is Africa! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robin Bartels - WaarBenJij.nu This is Africa! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

This is Africa!

Blijf op de hoogte en volg Robin

17 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier mijn eerste update uit Zuid-Afrika! De afgelopen dagen zijn voorbij gevlogen.. ik kan me bijna niet voorstellen dat ik zaterdag al weg ben gegaan!! Na een lange reis (zou 26 uur zijn maar werd nog iets langer door een vertraging op de laatste vlucht) waar ik goed verzorgd ben door de dames van Qatar airlines en ik mijn ogen uitkeek op de nieuwe luchthaven van Doha compleet met zwembad, desginershops en megaglijbanen, kon ik Avril en Peter, de mensen bij wie ik deze maand in huis zit, gelukkig snel vinden. Ze kwamen mij van het vliegveld halen met hun zoon en kleinzoon (die in het huis in de tuin wonen) gezellig druk dus hier! Ze hadden op me gewacht met eten dus ik kon meteen weer aanschuiven :) daarna naar bed want het was al heel erg laat (na tienen..). Na een paar dagen ben ik erachter dat het leefritme hier gewoon anders is. Ze staan vroeg op, zes uur, en gaan dus ook vroeg naar bed. Eten doen we verder al tussen vijf en zes dus ook heel vroeg. Komt omdat men hier s avonds niet veel doet / kan doen ivm veiligheid op straat. Maandag was meteen de eerste dag in het ziekenhuis. Na een korte rondleiding bleef ik verder de hele dag alleen met met de drie andere vrijwilligers en de kinderen (stuk of vijftien dus goed te doen). Kinderen zijn ontzettend schattig maar behoorlijk verkouden en ruiken niet naar viooltjes. Wat wel een verrassing is is dat er ook nog een drietal kinderen zit dat flink gehandicapt is. Spastisch voornamelijk. Aangezien niemand echt weet wat er met hun moet gebeuren en ze niet kunnen communiceren zitten of liggen die alleen maar een beetje. Behoorlijk triest. De tweede dag wilde ik nuttiger besteden dan de eerste waarin ik nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken was. Ik had namelijk niet echt het idee dat we zo goed bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen of het bestaan van het ziekenhuis. Ze krijgen maar weinig drinken (3x per dag) dus ik gaf ze wat water, deelde mn banaan met ze, las boekjes voor en puzzelde erop los. De andere vrijwilligers keken me aan alsof ik gek geworden was.. zij zitten liever met de babys op schoot.
In de avond gingen we naar de zus van Peter. Zij is moslima en hadden dus nog veel eten van het vasten voor ons ook al hadden we al gegeten. Lekker hoor! Vrijdag gaan we er geloof ik weer heen om te eten. Dan is er geloof ik ook eid (einde van het vasten). Ze nemen me overal mee naartoe.
Peter is op dezelfde dag als ik jarig ontdekten we toen hij zei dat we het weekend van de 25e een feestje hadden voor zn verjaardag. Dus dat zit goed!
Zoals jullie vast al dachten is hier vrijwel nergens internet dus het zal wel even duren voordat jullie weer wat horen! Dat gaat ook een beetje op zn afrikaans net als de rest.... bijvoorbeeld haren knippen midden in de klas waardoor alle haren overal liggen. Hygiene is hier niet echt prioriteit nummer een... tijdens de lunch heb ik vandaag het speelgoed maar eens schoongemaakt want dat doen ze normaal alleen een keer in de zomer (ik denk de zomer van 1995 voor het laatst).
Verder is er iedere dag loadshedding wat betekent dat we zonder stroom en warm water zitten. Zonder loadshedding is het al koud want ze hebben nergens cv.. veel thee drinken dan maar! Gellukkig weten we van tevoren wanneer dat is want ze hebben er een kalender voor. En ik kan nergens zelf naartoe. Ook overdag niet want ik val teveel op in onze buurt dus het risico op berovingen is te groot volgens mn gastouders maar ze willen me overal naar toe brengen.
In het ziekenhuis werk ik van 9 tot 4 met een pauze van twee uur :) dat zijn nog eens werktijden! haha.
En met de rest van mn carriere gaat t ook goed.. zaterdag kom ik op de cctv (afrikaanse tv) want er was een flimploeg in het ziekenhuis vandaag en die wilde dat een van de vrijwilligers ook iets zou vertellen. De Franse en Spaanse meisjes vonden dat een mooie taakvoor mij aangezien mijn Engels een stuk beter is... dus ik vertel enthousiast over de mandela presentatie hahaha. Ging echt op zn afrikaans: der kinderen moesten stil zijn en konden alleen van achter gefilm worden ivm privacy oid. dat ging natuurlijk voor geen meter. Als het goed is stuurt die vrouw van de filmploeg de tape binnenkort.. dus als het een beetje leuk gelukt is stuur ik m misschien wel door ;)
Okee groetjes!! Tot... uhm niet zo snell... :)

  • 18 Juli 2015 - 12:54

    Carla:

    Wat leuk om van je te horen/lezen Romee, ik was wel erg nieuwsgierig. En wat je al niet hebt meegemaakt....klinkt in mijn verwende westerse oren als ongelooflijk!!
    En de veiligheid is dus duidelijk een punt...take care...
    Hoop je binnenkort dan als wereldberoemde tv-ster te kunnen zien ;-).
    Ik kijk uit naar het vervolg....

  • 18 Juli 2015 - 16:21

    Lieve :

    Jeetje wat ben je lekker bezig zeg! Goed om te horen! Wel lekker vroeg zeker, 6 uur.. hahaha. Ach ja daar wen je ook aan. De tv opname, helemaal jou ding toch hahaha! Wil de tape sowieso een keer zien hoor, of je het nou wil of niet hahaha.
    Ook wij kijken inderdaad uit naar het vervolg! Heel veel dikke kussen

  • 20 Juli 2015 - 10:11

    Rianne:

    Hee Romee, dat klinkt best heftig allemaal! Hopelijk went het een beetje nu je de tweede week in gaat. Goed dat je een beetje initiatief neemt in je werk. Zo te horen kunnen ze je hulp wel gebruiken. En dat TV-optreden willen we inderdaad zeker zien! Daar kom je mooi niet meer onderuit ;) Zet 'm op! Liefs xxx

  • 20 Juli 2015 - 11:11

    Mam:

    hee mn lieverd,wat een goed verhaal,op zn romee's geschreven!!
    ik bewonder je hoor ze zullen blij zijn met je zo'n leuke griet die weet wat er gedaan moet worden
    ZINNIGE dingen,haha.
    helaas heb ik skype weer om zeep geholpen thuis dus dat contact lukte niet je snapt hoe ik BAAL
    daarvan. maar zo gaat t ook goed!
    Nou schat heel veel liefs van ons allen,hier gaat alles ok,en doe ze de hartelijke groeten,
    zoen van je moeder.xxxx

  • 22 Juli 2015 - 23:00

    :

    Lieve Romee, wat ontzettend leuk om dit even te lezen! Wat heb je al veel indrukken en veel mee gemaakt! Het bevalt dus wel zo te lezen! Ook al is het even wennen. En wat een grappig verhaal van die filmploeg haha, en jij doet dat dan ook maar weer, hartstikke gaaf!! Haha geen internet, nou dat kan ook gewoon nog in het Westen ;) Ik heb het nu eindelijke dus ik kan je op de voet volgen, ik kijk uit naar je volgende verhaal! Dikke kussen!!!!

  • 23 Juli 2015 - 21:28

    Margje:

    He meissie!! Leuk om te horen, kon het weer niet openen op mijn kolengestookte computer, maar nu heb ik hem dan toch! Knap hoor dat je zoveel initiatief neemt in die praktische zaken, je bent er tenslotte niet voor niks! Ik hoor het je zeggen....
    Jammer dat je niet zoveel op eigen houtje kunt, maar je vindt vast wel een weg!
    Pas op daar en we denken aan je, volgens ons geniet je gewoon!
    Dikke kus, Ruud en Margje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 07 Mei 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 38637

Voorgaande reizen:

27 Februari 2024 - 31 Augustus 2024

Wereldreis 2024

30 December 2022 - 15 Januari 2024

De grootste reis

18 Mei 2020 - 08 Augustus 2020

De corona reis

22 Juli 2018 - 12 Augustus 2018

Armenie & Georgie

22 September 2017 - 12 Oktober 2017

Sri Lanka 2017

11 Juli 2015 - 15 Januari 2016

De grote reis

11 Augustus 2014 - 31 Augustus 2014

Maleisie

13 Mei 2010 - 11 Juni 2010

Thailand

Landen bezocht: