The warm heart of Africa - Reisverslag uit Monkey Bay, Malawi van Robin Bartels - WaarBenJij.nu The warm heart of Africa - Reisverslag uit Monkey Bay, Malawi van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

The warm heart of Africa

Blijf op de hoogte en volg Robin

23 Augustus 2015 | Malawi, Monkey Bay

Eindelijk een update vanuit donker afrika! Donker om verschilldende redenen: allereerst zijn de mensen hier echt zwart, daarnaast is er geen vaak geen stroom en vanuit de lucht was het niet te zien waar we waren omdat dit land zo weinig lichtjes heeft buiten de grote steden. Nooit meegemaakt dat ik uit een vliegtuigraam keek en niks kon zien waardoor ik dacht dat we nog ver van de grond zaten en nog geen halve minuut later waren we geland. Eenmaal op de airport was het niet lastig om mijn Mzungu (blanke) te vinden tussen alle andere mensen. Alles ging voorspoedig. De eerste dagen hebben we doorgebracht in Lilongwe, de hoofdstad, wat een soort groot Santpoort is. Wat ons daar vooral opviel wat het constante geschreeuw op zaterdag en zondag want de hele stad ging naar de lokale voetbalwedstrijd. Wij dus ook mee, even kijken hoe dat eraan toegaat. Ondanks dat we de enige blanken waren tussen duizenden donkere mensen voelden we ons prima. Maandag zetten we onze tocht voort richting het noorden van het land in de grote auto die Robin gehuurd had. Best lastig in een land waar ze niet aan borden langs de weg doen. Maar veel wegen zijn er ook niet dus toen we eenmaal uit Lilongwe waren ging het goed. Onderweg was het fantastisch in de meeste opzichten, net alsof je in een levende ansichtkaart bent. Vrouwen met grote bakken water op hun hoofd en een kindje op de rug gebonden. Veel zwaaiende kindertjes langs of op de snelweg (goed opletten dus..). En verder vooral hutjes, kippen en geiten. Klinkt allemaal mooi en dat was het ook maar het zorgt er wel voor dat je steeds bezig bent met de vraag of we genoeg geld, water en benzine hebben. Er zijn hier bijna geen tankstations, atm's of supermarkten. Het is natuurlijk een ontzettend arm land. Dat zien we helaas ook wel. Gelukkig zien de mensen er niet ongelukkig of ernstig ondervoed uit. Uiteindelijk kwamen we aan bij Nkhotakota waar we gingen overnachten. Heel mooie lodge en we waren de enige toeristen. Toen we net aan ons avondmaal zaten kwamen er alleen wel vier zwaar bewapende mannen binnen in legerkleding. We hoefden ons geen zorgen te maken zei de eigenaar dat is alleen om ons te beveiligen.. toch iets minder relaxed slapen. De volgende ochtend weer doorgereden naar Nkata Bay. Dit is een soort hippie paradijs met een opa in een paarse pyama en rode sokken tot op zn knieen. Het is hier prachtig met uitzicht over Lake Malawi en heeeerlijk eten dus hier blijven we voorlopig even! Inmiddels zijn we vertrokken richting het zuiden. Eerst naar Salima waar weinig te beleven viel. Dus vandaag door naar Cape Maclear. Heftige rit met een uur op een verschrikkelijke weg met hobbels die zelfs voor onze auto zwaar waren. Toch onprettig als je bedenkt dat die auto er daar echt niet mee moet stoppen (we hoeven in ieder geval niet dezelfde weg terug!). Nu weer een mooie lodge aan het water. Toch blijft het lastig om te zien dat recht naast de lodge mensen zitten die niks hebben. Volgende keer maar als vrijwilliger gaan ipv toerist.. Ons plan is om hier even te blijven (een paar dagen daarna is het geld op en moeten we weer richting een pinautomaat die 130km verderop is en waar briefjes van 1000 kwacha -2 euro- de grootste zijn dus we lopen steeds met verschrikkelijke pakken geld rond) en daarna richting Liwonde National Park te gaan. We houden jullie op de hoogte!

• 24 Augustus 2015 - 10:04

Grietje:

Jullie zien weer genoeg daar in het verre Malawi. Nog veel plezier samen!! Xx

• 24 Augustus 2015 - 10:26

Rianne:

Ik blijf jullie volgen! Wat een bijzondere plekken zien jullie. Alle comfort ver weg en lege lodges... tja het is wat jullie zochten: geen toeristische plek! Veel plezier samen, als ik de plek zo een beetje Google zitten jullie wel prachtig daar :) Liefs!

• 24 Augustus 2015 - 11:26

Michel:

Nou jongens weer een hoop indrukken he?jullie zullen 'savonds wel bekaf zijn.Blij te lezen hoe goed t allemaal gaat en Romee,b.t.w. gorgelen met lauw ,wel gekookt ,zout water helpt ook goed. Recept van de oude dokter opa Toon...Genieten jullie heerlijk verder van al t moois om je heen.hier gaat alles ok.Tot de volgende skype oid.! dikke zoen van ons allen! mam

• 24 Augustus 2015 - 21:37

Margje:

He kids, klinkt allemaal indrukwekkend!! Zo'n voetbalwedstrijd is natuurlijk machtig om mee te maken!
    Het ziet er echt heerlijk uit en al die mooie avonturen doen mij wel een beetje jaloers meekijken.
    Natuurlijk zijn er ook moeilijke en lastige dingen, maar toch..., ik zou het wel weten!!!!
    Genieten luitjes!! Neem het er van en pak alles mee wat er mee te pakken valt! Doe wel voorzichtig!!
    |Dikke kus!! Vati und Mutti

• 24 Augustus 2015 - 21:55

Carla:

Prachtig verhaal weer. En opnieuw dus dat schrijnende verschil tussen rijk (jullie als de toeristen) en de localen. So be it....
    Tot jullie volgende bericht....
    Carla

• 29 Augustus 2015 - 15:27

Opa En Marjan:

Lieve Romee en Robin,

Lezen met veel plezier je verslagen en leven een klein beetje met je mee. We bewonderen jullie ondernemingslust !Leuk dat jullie dat nu samen doen. Waren zeer verbaasd een kaart uit Z. Afrika te ontvangen en nog meer dat hij heel overkwam. Zelf waren wij de afgelopen dagen helemaal in Groesbeek .Opa overweegt een paarse pyama en een paar rode sokken aan te schaffen....

Lieve groeten en geniet van alle bijzondere dingen. Opa en Marjan.

• 31 Augustus 2015 - 15:01

Pia:

Jullie verhaal net gelezen,spannend soms/hoor,! Voorzichtig en goede reis verder!