Ella, Udawalawe, Mirissa & Talalla - Reisverslag uit Talalla South, Sri Lanka van Robin Bartels - WaarBenJij.nu Ella, Udawalawe, Mirissa & Talalla - Reisverslag uit Talalla South, Sri Lanka van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

Ella, Udawalawe, Mirissa & Talalla

Blijf op de hoogte en volg Robin

10 Oktober 2017 | Sri Lanka, Talalla South

De vertraging op de treinrit van Nuwara Eliya naar Ella liep uiteindelijk op tot ongeveer 3 uur, maar daar kwam dan toch die logge bruine trein. Als je probeert klimaatneutraal te reizen kan je overigens beter een taxi nemen want wat komt er een zwarte walm van die locomotief af, maargoed het was weer een prachtige rit door theevelden en bergtunnels en langs ravijnen. Eenmaal aangekomen in Ella was het tijd om te doen waar we goed in zijn eten en drinken. Wel waren we een dag kwijt (gezien de vertraging van 3 uur en het feit dat we de stoptrein hadden die er 4 uur over deed in plaats van 2 uur) dus de volgende dagen hadden we een druk programma. De bezienswaardigheden van Ella bestonden uit Little Adams Peak (klim naar een rots), Ella Rock (weer klimmen), de nine arches bridge en de Ravana watervallen. Romee wilde perse alles doen en Robin was daar na de in het vooruitzicht gestelde Lion bieren ook wel voor de porren. We huurden een scooter en Robin bedwong de steile bergen als een baas met onze 110cc vriend. De eerste dag was nog redelijk makkelijk. Maar op onze tweede dag zouden we Ella Rock beklimmen: een 4 uurs hike naar de top van een rots waarbij je een fantastisch uitzicht zou hebben. Ondanks dat het wel een toeristending was waren er geen bordjes of beschreven routes. Na lang googlen vond Robin een goede beschrijving met fotos om aan de klim te beginnen zonder te verdwalen. Toen we boven waren waren we wel een beetje trots haha. Daarna dachten we nog even de 9 arches bridge te doen maar ook daar moesten we nog even flink afdalen langs aan glibberig en stijl paadje. We hadden mazzel want de trein met zwaaiende mensen passeerde net (gaat maar 4x per dag).
Vanaf Ella vertrokken we via Udawalawe, een nationaal park, naar Mirissa aan de kust. Dit kon alleen per taxi of met drie verschillende lokale bussen die hier stampvol zitten. Je snapt t al we gingen voor de taxi. De chauffeur leek eindelijk eens niet op een randdebiel met een doodswens dus na 3 uur kwamen we aan bij onze safari. We zagen wel vijftig olifanten, een paar krokodillen, waterbuffels en verschillende vogelsoorten. Met een tevreden gevoel stapten we weer in voor het volgende stukje. De chauffeur leek ineens een stuk meer haast te hebben en de rit door het donker werd een lange. Maar des te groter de beloning: we kwamen aan bij onze villa aan het meer van Mirissa waar verder niks of niemand is. Jan des Bouvrie zou nog jaloers zijn op dit witte pareltje met groot hemelbed, balkons met uitzicht over het meer en een grote tuin. Ook met het weer zit het deze dagen nog best mee. Een keer of zes per dag slaat het om van warm en zonnig naar storm en regen, maargoed er is in ieder geval ook voldoende zon. We hadden nog de nodige plannen gemaakt voor Mirissa zoals Whale Watching, bezoek aan tropisch regenwoud Sinaraja, spa-bezoek en een scooter huren om naar Galle te gaan. Bier en cocktails aan het strand wonnen het iedere dag weer. Na dit vier dagen volgehouden te hebben verplaatsten we ons met alle spullen in de tuktuk (best krap met twee lange mensen en twee grote en twee kleine backpacks) naar Talalla.
Deze kustplaats is nog niet ontdekt door de toeristen (en zelfs een aantal locals die vroegen of we niet Tangalle bedoelden). Dit heeft als voordeel dat de baai slechts met vier andere toeristen en de vissers gedeeld hoeft te worden en we het resort inclusief zwembad helemaal voor ons zelf hebben. Enige nadeel is misschien dat er verder ook niks is (en dan bedoelen we ook niks: geen supermarkt en maar 1 restaurantje) dit zorgt ervoor dat we om 20.30 meestal in bed liggen. Gedurende de dag vermaken we ons aan het zwembad waar om de beurt de mini-varaan, de kingfisher, de duiven en de hond een slokje water komen halen en de vijf pauwen door de palmentuin paraderen. Het kan slechter. In de zee schijnt niet gezwommen te mogen worden vanwege de sterke stroming maar we willen af en toen ook even afkoelen dus vermaken we ons in de golven tot het weer etenstijd is.
Morgen is het tijd om aan de langs terugreis te beginnen: van Talalla naar Matara met de tuktuk, van Matara met de bus naar Negombo, dan nog een taxi naar de airport vinden en vervolgens drie vluchten via Londen en Doha om uiteindelijk om 17 uur weer op Schiphol te staan. Klinkt nu al vermoeiend dus we nemen er nog eentje hier!

• 10 Oktober 2017 - 14:01

Michel:

Veel plezier nog en tot van de week...

• 10 Oktober 2017 - 14:07

Eef:

nou jongens dat is weer een mooie trip geweest !!ben benieuwd naar de foto's en andere verhalen !!
    goeie reis verder en tot donderdag ,kus!!!

• 10 Oktober 2017 - 14:52

Grietje:

Klinkt alweer prachtig!! Goede reis terug xx

• 10 Oktober 2017 - 21:17

Margje:

Wat een prachtige belevenissen toch! Klinkt schitterend en we zijn reuze benieuwd naar de foto's! Nog even genieten en dan maar voorzichtig op de terugreis! Tot donderdag!