Negombo, Kandy en Nuwara Eliya - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Robin Bartels - WaarBenJij.nu Negombo, Kandy en Nuwara Eliya - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

Negombo, Kandy en Nuwara Eliya

Blijf op de hoogte en volg Robin

30 September 2017 | Sri Lanka, Ella

Na een lange reis via Londen en Doha kwamen we aan in een zonnig Colombo waar we opgepikt werden door Krishanta, de eigenaar van de villa net buiten Negombo waar we zouden verblijven. Het bleek een paradijsje: een goed onderhouden landhuis in koloniale stijl met een grote tuin vol palmen, hangmatten, paarden en bloemen (oke later bleek er ook een rat zo groot als een konijn te huizen maar daar hebben we het verder niet over). Onze eerste echte dag in Sri Lanka maakten we een fietstocht. Van Krishanta mochten we twee fietsen lenen op één voorwaarde: we moesten wel even laten zien dat we het konden. Wat?! Nou daar gingen ze dan allebei een rondje door de tuin. Nadat we bewezen hadden dat we echt konden fietsen gingen we op pad. Openlucht vismarkt bezocht (lekker geurtje) en wat rondgetourd.
De dag erop stond onze eerste treinreis gepland: via Colombo naar Kandy. Het eerste stuk van 1.5 uur was in een soort veewagon. Robin voelde zich niet lekker en we hadden een man die nieuwsgierig was naar alle prijzen in Nederland (wat kost een haai? Wat kost cappucino? Hoeveel kost een huis?). Ook zagen we een man met elephantisme (geen idee of ik dat goed schrijf maar zoals je in de 'shock-docs' op tv ziet). Aangekomen bij Colombo moesten we tickets regelen naar Kandy maar de trein was vol. Gelukkig ging er einde middag nog één waar we 1e klas konden zitten in de observatory desk met de andere whities. Het was een prachtige reis door de bergen.
In Kandy vermaakten we ons met een wandeling langs het grote meer en een bezoek aan de botanische tuinen. Het was tijdens de ritjes hier naartoe dat de ontstaansgeschiedenis van het woord chauffeur duidelijk werd. Komt vast van het franse woord chauffer (opwarmen / verwarmen) want de bestuurders van de tuktuk zorgden er geregeld voor dat we het even warm kregen tijdens die fanatische inhaal manoeuvres. Verder vonden we ons geluk in het food court waar we zes keer zijn geweest in drie dagen.
Toen was het tijd voor de, naar het schijnt, een van de mooiste treinreizen van de wereld. Helaas waren er geen 1e of 2e klas kaartjes meer dus we moesten het doen met een derde klas ticket. Viel alles mee achteraf. Prachtige uitzichten terwijl de trein door de theevelden heen tufte (echt snel ging het namelijk niet met ruim 4.5 uur over 40 km). Tegen de middag bereikten we Nuwara Eliya, ook wel little England, waar het waaide en flink kouder was dan op de vorige bestemmingen. Vol goede moed huurden we de volgende dag fietsen om eens lekker door de theevelden te crossen. We hadden natuurlijk de enige warme dag van het jaar (Romee blij, Robin wat minder) waardoor het best pittig was om de berg op te fietsen met een fiets waarvan het stuur los zit, de versnellingen niet werken en waarvan de hoogte geschikt is voor een liliputter. Maaaar het was wel leuk want niemand was verder zo gek om dit te doen dus we konden in alle rust genieten zonder de andere Whities.
En nu is het tijd van deel twee van de mooiste treinreis van de wereld. Die laat nog even op zich wachten want bij aankomst op het station bleek dat de trein 2 uur vertraging heeft. Nouja geeft wat tijd om even deze blog te schrijven, zijn jullie ook weer op de hoogte!

• 30 September 2017 - 13:14

Margje:

Wat een mooi verhaal! Nu al zoveel prachtige dingen gezien en meegsmaakt! ( behalve een dan die rat, dat niet lekker zijn en die gevaarlijke fiets

• 01 Oktober 2017 - 11:39

Rianne:

Superleuk jongens! Lekker Hollands fietsen kunnen jullie wel natuurlijk!
    Hopelijk is Robin inmiddels weer wat beter.
    Geniet lekker verder xxx

• 01 Oktober 2017 - 20:48

Pia:

Wat al een enerverende reis! Hartstikke leuk.Voorzichtig verder en veel plezier!

• 02 Oktober 2017 - 09:08

Grietje: