nog meer Indiase avonturen - Reisverslag uit Kochi, India van Robin Bartels - WaarBenJij.nu nog meer Indiase avonturen - Reisverslag uit Kochi, India van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

nog meer Indiase avonturen

Blijf op de hoogte en volg Robin

29 Oktober 2015 | India, Kochi

Na ons vorige verslag verwachten jullie nu natuurlijk iets te lezen over "misere in mysore" maar nee, niets is minder waar want we hebben weer een paar topdagen achter de rug! Oke oke het begon allemaal een beetje teleurstellend aangezien Mysore allereerst een beetje een gat leek zonder goede restaurants (zeer belangrijk voor in ieder geval een van de twee maar dat hoeven we niet te vertellen) en ook omdat we erachter kwamen dat die gekke Indiers het festival een dag verplaatst hadden waardoor we geen hotel meer hadden en uiteraard zat alles vol aangezien alles en iedereen speciaal voor deze dag naar dit plaatsje kwam. Uiteindelijk konden we al deze dingen toch weer goed oplossen en begon het grote genieten. De eerste avond was er een optreden bij het paleis van de maharadja. Nou was dat optreden niet zo bijzonder maar dat paleis.. bij daglicht al bijzonder maar speciaal voor deze gelegenheid versierd met 100.000 lampjes. Echt net alsof je in een sprookje staat (zal proberen een fotootje toe te voegen aan het verslag..). Vervolgens hadden we nog een beetje tijd over in Mysore ivm het verplaatste festival maar gelukkig zochten we drie uur naar een tentje om te eten en was die dag dus ook snel weer om. Haha. Het houdt je bezig soms al die mensen die zeggen dat je een andere kant op moet. Maar we hadden lekker trek toen we eindelijk aankwamen. En in het fotogenieke India is het zelfs met de warmte niet vervelend om een stuk te lopen.
Toen was het eindelijk zover: het Dussehra festival! De dag ervoor hadden we nog even speciale "whitie-tickets" gekregen heel toevallig (wat zijn dat? Nou gratis kaarten voor de beste plekken die alleen bedoeld zijn voor buitenlandse toeristen). Dus daar zaten we dan de volgende dag met alle toeristen op een rijtje, terwijl de arme Indiers met stokken werden weggeslagen door de politie, klaar voor de grote parade. Het was een prachtige dag (jaja lekker vol in de zon, dat ook) waar we om de paar minuten beschilderde olifanten, dansende mensen, praalwagens en veel meer bijzonders zagen langskomen. Wat een chaos daarna en wat een mensen, maar alles verliep goed (mede dankzij de stokkenpolitie die er goed op los sloeg als iemand niet luisterde). 's Avonds was er nog een ander spektakel waar we helaas geen kaarten voor hadden. Het hotel bood ons ineens nog een paar voor 2000 roepies (30 euro) maar dat vonden we te veel haha. Dus gingen we zonder kaartjes kijken wat er te doen viel. Kijken of we iemand om konden kopen om toch naar binnen te gaan. Dat bleek lastig maar gelukkig was daar een jongen met twee kaarten te veel en voor 300 roepies waren we de gelukkige eigenaren. Maaaar dan nog naar binnen zien te komen. Dat was even een ware ramp gezien de menigte die dat ook probeerde zonder kaartje. Van enige verdrukking was wel sprake maar ook dit loste zich weer op toen de "whities" via een apart rijtje mochten. Oke niet eerlijk maar soms moet je toch maar gebruik maken van de privileges. De show was leuk met motorstunts, kanonschoten en dans. Helaas overleed een van de vier belangrijke showpaarden midden in de arena aan een hartaanval. Maar een kleine fanfare er omheen en dat is ook weer opgelost.
Toen zaten onze dagen in Mysore erop en was het tijd om de bus te pakken naar Calicut (Kozhikode). Wat een tocht. Zeven uur over steile heuvels onder leiding van een redelijk idiote chauffeur maarja het goede nieuws: we hebben het weer overleefd! Het plan was hier meteen de volgende dag door te gaan met de trein maar die zat vol (althans de luxe klasse en die andere gevangenisklasse zagen we niet zo zitten voor vier uur). De volgende dag vertrokken we dan eindelijk richting Kochi. Ook hier vermaken we ons wel weer. Helaas maakten we hier ook een minder leuk iets mee op weg naar huis in de tuk tuk. Het regende en zoals gewoonlijk scheurde de tuk tuk man over de weg. De ruitenwisser deed het maar half toch onhandig in die paar regenbuien. En ineens was daar de overstekende voetganger. Onze bestuurder probeerde nog te remmen maar het ging niet snel genoeg. Het gevolg was een hele doffe klap. De arme man vloog een paar meter door de lucht. Wij snel de tuk tuk uit, ook bang dat er misschien iemand achterop zou rijden. Meteen stond er een groep van zo'n twintig mannen op de weg om het bewusteloze slachtoffer weg te dragen, het verkeer wilde ook door.. en in India komt er geen ambulance. De man werd dus in onze tuk tuk gelegd en weg waren ze. Het hele vooral maakte toch wel diepe indruk op ons en we hebben geen idee hoe het verder is afgelopen.
Om nog even leuk af te sluiten.. morgen gaan we naar Alleppey om daar de "backwaters" te bevaren per rijstboot (een soort omgebouwde woonboot).
Liefs!

• 29 Oktober 2015 - 15:40

Grietje:

Wat weer een belevenissen Robin en Romee. Wat een avontuur, dat nemen ze jullie nooit mee af!!
    Maar lekker verder gaan met genieten. Xx

• 30 Oktober 2015 - 08:38

Julia:

Wow... Wat een heftig verhaal zeg! Echt een hele andere wereld India! Jullie maken wel wat mee dat wel :) doe voorzichtig!! Xxxx

• 30 Oktober 2015 - 10:42

Eef:

Wat een belevenissen allemaal!!!1Veel plezier op de love-boat!!!ben benieuwd naar de verhalen .Kus!

• 31 Oktober 2015 - 15:11

Margje:

Wat een verhaal toch weer, gelukkig komen jullie er tot nu toe zonder kleerscheuren vanaf, maar een beetje geluk heb je, geloof ik, daar wel bij nodig! Maar het is een geweldig avontuur! Hou goed jullie gezond verstand er bij! Veel liefs, vati und mutti/ ruud en margje

• 04 November 2015 - 18:15

Pa:

Ruilen...

• 05 November 2015 - 16:15

Carla:

Prachtig en ongelooflijk, die foto's! Bizar om zo te worden voorgetrokken op de Indiërs zelf bij dat festival....nou ja, het heeft dus wel wat om "whitie"te zijn ;-).
    Helaas dus "eindelijk toch" een ongeluk in dat heftige tuktukverkeer moeten meemaken....
    Een verhaal dat weer heel als een spannend boek leest! Volgens mij is het belangrijk dat jullie elke avond een schietgebedje doen voor een behouden volgende dag. Wat een belevenissen....

• 07 November 2015 - 22:34

Ro:

Lieve luitjes,

Leuk om jullie verhalen een voor een te lezen. Ik ben er vanavond eindelijk eens goed voor gaan zitten. Jullie maken nogal wat mee zo! Iets wat later veel waard zal zijn!

Ik ga nu nog even door alle foto's spitten...

Geniet nog even van elkaar op de Malediven!

En @Robin, ''gebruik maken van je privileges...''. Zoals altijd, maatje! ;)

Xx Ro

• 09 November 2015 - 20:46

Opa En Marjan:

Hierbij een reactie van twee whities.
    Lieve Romee en Robin,
    Bij het lezen van jullie verslagen voelen wij ons steeds provincialer, wat een avonturen beleven jullie!
    Opa houdt zijn hart vast af en toe, maar gelukkig loopt het steeds goed af. Robin zijn tijd zit er al bijna weer op. Dat zal straks voor jullie beiden weer wennen zijn.
    Nog bedankt voor de leuke kaart uit Mumbai, we hebben al een hele verzameling.

Liefs en doe voorzichtig! Marjan en Opa.