Ter land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Robin Bartels - WaarBenJij.nu Ter land, ter zee en in de lucht - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

Ter land, ter zee en in de lucht

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 September 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Voorwoord: het was mijn (Robin's) beurt om wat te schrijven, van daar dat het zo lang duurde, maar ga er maar voor zitten hoor!

Potverdimme, dat was me het tochtje wel:
Lilongwe ---> Johannesburg 2,5 uur
5 uur wachten
Johannesburg ---> Doha 8 uur
2 uur wachten
Doha ---> Kuala Lumpur 8 uur

Maar, Qatar Airways maakte haar naam als nummer 1 airline van de wereld meer dan waar. De nieuwste vliegtuigen, Wi-Fi in het vliegtuig, lekker eten en ruime plekken. In Kuala Lumpur bleven we 3 nachtjes omdat we het een te gekke stad vinden en tevens natuurlijk om even uit te puffen van de reis. De derde nacht ging de wekker om 03:45, aangezien het tijd was om ons van Kuala Lumpur richting Pom Pom Island te verplaatsen, waar een vriend van ons (Robin) werkt als Dive Master. Dit betekende wel dat Romée haar heerlijke ontbijt bij Seri Pacific moest missen, dus dat was balen. Om 04:15 zaten we in de taxi en om 07:00 vlogen we naar het oosten van Borneo (Tawau). Hier werden we opgewacht door iemand van het resort die ons in ruim een uur achterlijk rondrijden naar de boot bracht. Na een tripje met de boot (45 min) kwamen we dan echt aan op Pom Pom island en vanaf een afstandje konden we Robin ( vriend van ons ) ons al zien opwachten. Dit was natuurlijk een mooi weerzien, waar we hem het jaar ervoor ook al hadden gezien in Kuala Lumpur, was dit nog veel meer afgelegen. Het resort lag op een eilandje van een kilometer doorsnede, waar je in een klein half uurtje helemaal omheen kon lopen. De bungalows waren mooi met uitzicht op de zee. De lunch stond klaar en we hadden een aardig reisje achter de rug, dus we waren blij dat we even wat konden eten.

Voor mij (Robin) was er echter weinig tijd om lekker uit de rusten, want al snel maakte ik kennis met Galen, de Franse duikinstructeur. Twee uur na aankomst op het eiland stond ik dan ook al met mijn duik outfit in het water. De eerste keer ademhalen onder water was te gek, maar al snel volgden er wat minder prettige oefeningen, als masker laten vollopen onder water, ademapparaat uit onder water en switchen met buddy, luchtfles dicht laten draaien onder water, etc. Redelijk buiten mijn comfort zone, maar alles lukte zonder noemenswaardige problemen. Romée vermaakte zich ondertussen met snorkelen en zonnen, ook niet verkeerd dus! Het resort was verder erg mooi en al het eten was inclusief (buffet). In de avonden hebben we lekker met Robin en de andere instructeurs wat biertjes gedaan en de volgende ochtend was het iedere ochtend weer om half 8 ontbijt en om half 9 de boot op om te duiken/snorkelen bij een van de nabij gelegen eilanden. De cursus bestond uit theorie incl. examen, oefeningen in het water en 4 duiken (twee op 12 meter, twee op 18 meter diepte). Voor het examen had ik een 9 en na 2 dagen intensief duiken kon ik mijzelf Open Water Diver noemen. Hierdoor kon ik de onderwaterwereld samen met Robin als buddy gaan verkennen. We hebben samen 5 duiken gedaan waarbij we onder andere gezien hebben: zeer veel schildpadden (soms groter dan 2 meter!), pijlstaartroggen, trigger Fish, finding nemo vissen in anemonen, schorpioenvissen, pygmee zeepaardjes (zeer zeldzaam), etc. Er gaat echt een wereld voor je open als je dat eenmaal gaat doen en het was dan ook zeker niet de laatste keer! Iedere volgende duik voelde ik me meer op mijn gemak en kon ik nog meer genieten. Romee heeft tijdens mijn cursus gesnorkeld en gechilld met Robin en heeft zich dan ook goed vermaakt. Na 5 dagen was het tijd om te vertrekken en dat was toch wel gek. Maar goed, wie weet treffen we elkaar weer ergens op een exotische plek.

Na een boottrip van een uur en een autorit van dezelfde lengte arriveerden we in Tawau, waar we een nachtje verbleven om de volgende bestemmingen uit te stippelen. Hier was niet zoveel te doen, maar we hadden een prima hotelletje. We besloten de volgende dag naar Sandakan te vliegen (40 hele minuten...) om daar naar de orang oetans te gaan en tevens een rivercruise te doen door de jungle daar. Na wat vertraging daar aangekomen checkten we in bij het Four Points Sheraton hotel (****, ja ja, flash packers) waar we van alle gemakken voorzien waren (inclusief infinity pool). De volgende ochtend ontbeten we bij een locaal tentje , waar we roti canai bestelden voor 1,5 euro met zn tweeën incl. drinken. Dat drinken was ik overigens snel kwijt aan een bedelaar die ook genoegen nam met mijn halve blikje cola. De dag erna gingen we naar de Orang Oetans met de local bus (jaha, zowaar), maar we hadden de rollator versie te pakken, waardoor we er twee uur over deden, met knallende muziek uit de speakers, waardoor we hét moment (voedertijd) misten. We besloten hierop te wachten tot in de middag, waarbij er om drie uur nog een voeder moment was, waardoor we daar de hele dag rondgehangen (net als de orang oetans) hebben en zelf drie uur voedertijd ingelast hebben. Om eerlijk te zijn vonden we het een iets te hoog Artis-gehalte hebben en waren we niet heel erg onder de indruk, maar toch hadden we een leuke dag. Voor de dagen erna hadden we een rivercruise pakket geboekt waarbij we in drie dagen 3 cruises, een jungle walk en een night safari gingen doen. Na 2,5 uur minibussen kwamen we bij het resort en alles zag er goed uit. Eten was wederom inclusief en bestond uit buffetten. Tijdens de river cruises hebben we oa neusapen, krokodillen, macaque aapjes, varanen, neushoornvogels en kingfishers gezien. En als klap op de vuurpijl ook een wilde orang oetan (eat your heart out Artis!). Al met al een prachtige drie dagen dus.

Vervolgens vlogen we door naar Kota Kinabalu (45 min) waar we gewoon een dagje wilden rondkijken, maar helaas kwam dat er niet van omdat ik een dagje flink naar de getver was. De details bespaar ik jullie, maar plezant is anders. Ons hotel was gesitueerd in een groot warenhuis en Romée kende dit gebouw na die dag dan ook op haar duimpje, want uit verveling heeft ze alle hoeken en gaten gezien terwijl ik ziek op bed lag. Veel tijd om Kota Kinabalu te ontdekken was er niet meer, aangezien we onze vlucht naar Kuala Lumpur al geboekt hadden voor de volgende dag, waar we met alle plezier incheckten in 'ons' Seri Pacific hotel (*****) voor drie nachtjes.

• 28 September 2015 - 14:50

Rianne:

Leuk om te lezen guys! Wat maken jullie toch mooie dingen mee (Op Kota Oeloeboeloe na dan). Dat duiken/snorkelen klinkt prachtig, superleuk dat jullie Robin zijn gaan opzoeken. Dikke kus!

• 28 September 2015 - 15:07

Grietje:

Klinkt allemaal weer fantastisch.
    Op naar het volgende avontuur! Heerlijk, maar lekker genieten!!
    xx G

• 28 September 2015 - 19:10

Michel:

Nu is het dus tijd om met je schoonvader te duiken....Zanzibar? Het klinkt allemaal geweldig, wil terug in de tijd.Kunneen we mooi doen als riesje als je schoonmoeder 50 jaar getrouwd is... oja 020 halen we nog wel in veel plezier bij filipijnosjes

• 29 September 2015 - 12:40

Eef:

zo jongens dat is me weer een mooi verhaal!!het gaat er zo te lezen niet bepaald armoedig aan toe
    bij jullie ,van t ene luxe resort naar t volgende 4 sterren hotel...wat een leven ,heerlijk voor jullie hoor!!!
    enne robin,,zo'n RIESJE met Miesje lijkt je t wat?haha. Dan moet je nog wel 30 jaar geduld hebben geloof ik ach en mies is dan dik (en) tachtig dus ik zeg :Gaan!! lieverds heel veel plezier en tot snel !!!xxx

• 03 Oktober 2015 - 09:09

Margje:

Hoi! Wat een prachtige verhalen en wat een schitterende dingen maken jullie mee.
    Hierna hoeven jullie, volgens mij, nooit meer op vakantie, dan hebben jullie alles gezien.....
    Maar er is ook zoveel moois te zien, je moet je kansen pakken en dat doen jullie!
    Blijf voorzichtig doen en geniet!! dikke knuffel!

• 07 Oktober 2015 - 14:37

Opa En Marjan:

Lieve Romee en Robin,
    Dat Romee leuke verslagen kan schrijven wisten we, maar nu blijkt ook Robin een literator te zijn! We volgen jullie op de voet over de wereld en blijven zelf met beide benen op de grond. Ook wij waren op reis, helemaal in Drente. We hadden meer een bejaardenprogramma, maar ontmoetten toch ook allerlei dieren, zij het in smakelijk klaargemaakte vorm, zoals een boeuf bourguignon. Als jullie beiden weer terug zijn, bieden wij jullie bij voorbaat een weekendje aan in een zich aldaar bevindend hotel, mede uit vreugde dat je er weer bent en ook omdat jullie de maaltijd op 25 october missen. Geniet van alle mooie dingen, doe voorzichtig, veel liefs van Marjan en opa.

• 07 November 2015 - 22:46

Ro:

Haha, mooi verhaal hoor!

Puur genieten dus! Ik ben jaloers!