Op Safari in Malawi - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Robin Bartels - WaarBenJij.nu Op Safari in Malawi - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Robin Bartels - WaarBenJij.nu

Op Safari in Malawi

Blijf op de hoogte en volg Robin

01 September 2015 | Malawi, Liwonde

Jullie hebben al even niks van ons gehoord dat komt omdat we geen internet hadden de afgelopen dagen. We zaten in Liwonde waar we op safari gingen. Maar laten we bij het begin beginnen. Eerst hadden we Cape Maclear verlaten voor Zomba. Zomba was de vroegere hoofdstad van Malawi dus we verwachtten er nogal wat van. Hier aangekomen bleek er voor Malawiaanse begrippen ook best wel wat te zijn: een paar supermarkten (zouden wij classificeren als magazijn), wat banken en een markt. Niet echt kunnen shoppen dus! Maar alsnog hebben we ons goed vermaakt in de botanische tuinen die we, afgezien van een paar apen, voor onszelf hadden. Ook zijn we met een gids naar het Zomba plateau gegaan. Hier vooral mooie uitzichten en we zagen een cobra (de gids dacht een groene mamba maar zo spannend bleek het achteraf ook weer niet te zijn). Na deze 20 KM lange wandeling hielden onze pootjes het voor gezien. Hierna hadden we alles gezien wat Zomba te bieden had dus ging Robin nog een keer een uur in de rij voor de pinautomaat om 240.000 kwatcha te pinnen (voor degene die goed opgelet heeft tijdens de vorige blog: ja dat zijn inderdaad 240 briefjes op zak..). Nu zitten we dus in Liwonde. We gaan hier drie verschillende safari's doen. Per auto, boot en te voet. De autosafari zit er inmiddels op en was fanastisch! We hadden het geregeld vanuit de lodge (die overigens alleen gerund wordt door Malawianen wat best uniek is hier). Om zes uur op maar het ging ons goed af aangezien je hier s'avonds niet zo veel (niks) kan doen en we dus altijd rond zevenen wakker zijn. We zijn goed verwend en hebben impala's, kudu's, everzwijnen, waterbucks, antilopes, apen, eekhoorns en als klap op de vuurpijl ook nog een kudde olifanten gezien! Toch wel heel indrukwekkend om dat zo in het wild te zien. We mochten ook af en toe voorzichtig de auto uit. Maar niet te dichtbij want er was al eens een toerist gedood door een olifant. Ook de bootsafari die we deden met een leuke Belgische dame en onze Malawiaanse gids was fantastisch! Na tien minuten varen zagen we al de eerste nijlpaarden liggen. Wat een beesten! En de gedachte dat ze in een keer een mens door kunnen bijten maakt het nog wat spannender. Het duurde niet lang of we zagen ook de eerste krokodillen liggen. Met open mond maar dat was volgens onze gids alleen voor verkoeling. Wel vertelde hij er even bij dat er gister vijftig meter verderop nog een kind was doodgebeten.. dat gebeurt hier ieder jaar een aantal keer per jaar. Heftig! Geen handjes in het water steken dus. Vervolgens zagen we nog olifanten van heel dichtbij. Een groep van wel dertig stuks ook met kleintjes. Terwijl de zon onderging schoten we mooie plaatjes waarna het tijd was om te gaan. Tot dinsdag blijven we nog in Liwonde waarna we onze reis voortzetten richting de hoofdstad Lilongwe. Zondag zullen we dan om 13:30 richting Maleisie (Kuala Lumpur) vliegen met een tussenstop in Johannesburg en Doha. Saai he?! X

• 02 September 2015 - 18:18

Mam:

wat een belevenissen !!!tja dan is alleen een kat als huisdier best saai....lieverds,t genieten zal wel lukken dus goeie reis maar weer naar een heel andere wereld! hoop snel weer ff te skypen!!!kus .

• 06 September 2015 - 22:10

Carla:

Ja jeetje, SSAAII hoor!! Gaap.....Ik hoop de volgende keer op een wat spannender verslag!! ;-))

• 11 September 2015 - 18:40

Julia:

Wauw! Klinkt nog mooier dan je verhaal op de app! Lijkt me inderdaad prachtig om dat allemaal in het wild te zien en dan die verhalen.. haha die maken het zeker spannend!! Zegt ze saai he? Hier is het pas echt saai hoor!! Ik ben jaloeeers! Veel plezier in Maleisie!!! xxxxxxx

• 21 September 2015 - 12:33

Margje:

Zie tot mijn verbazing dat ik nog niet eens gereageerd had, in mijn hoofd al 100x!
    Prachtige verhalen en avonturen! Net als Julia ben ik stiekum stikjaloers!
    Hier is het pas saai, de herst is begonnen, brr..
    Verder is hier alles goed en z'n gewone gangetje aan het gaan, het avontuur zit duidelijk aan jullie kant!
    Blijf voorzichtig doen! Dikke knuffel van ons!